목적: 본 연구는 택시 업종을 대상으로 택시노동자의 다양한 인적특성들이 불안전운전행동을 매개로 교통사고와 어떠한 관련성이 있는지 살펴보고자 한다. 방법: 총 6개 택시사업장에 335명의 택시노동자를 대상으로 연구를 수행하였다. 자기기입식 설문조사 방법으로 지난 1년간 교통사고 횟수와 운전 중 불안전한 행동 수준을 파악하였다. 이에 영향을 미칠 것으로 예상되는 개별 노동자의 인적 특성을 수집하여 요인분석을 통해 직무요인, 정신건강요인, 연령요인, 건강습관요인, 수면요인으로 범주화 하였고, 위계적 다중회귀분석을 통해 이들 요인들이 불안전운전행동을 매개로 교통사고 횟수에 미치는 영향을 살펴보았다. 결과: 위계적 다중회귀분석 결과, 직무요인(β: 0.122), 수면요인(β: 0.114), 그리고 불안전운전행동 (β: 0.018)은 교통사고 횟수에 직접적인 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 불안전운전행동을 통해 교통사고 횟수에 간접적인 영향을 미치는 요인은 직무요인(β: 1.319), 정신건강요인(β: 6.429), 건강습관요인(β: 1.177)이었다. 결론: 본 연구 결과 택시 교통사고는 택시노동자의 일반적 특성, 정신건강상태, 직업적 특성이 불안전운전행동을 매개로 직ㆍ간접적인 영향을 미치고 있었으며, 효과적인 택시 교통사고 예방을 위해서는 이들 인적 요인에 대한 적절한 대책이 필요할 것이다.
Objective: This study investigated the driving habits of taxi drivers, in order to examine the characteristics of human factors causing traffic accidents and unsafe driving behavior and to determine any relevancy among them. Method: Taxi drivers (N=335) answered a questionnaire investigating various measures of human factors, unsafe driving behaviors, and number of traffic accident experiences in the previous year. In factor analysis, the characteristics of human factors were classified into 5 common factors: job, mental health, age, health habit and sleep factor. A contextual mediated model was proposed to distinguish the distal (5 common factors) and proximal (unsafe driving behaviors) factors in predicting traffic accident involvement by hierarchical multiple regression. Result: In hierarchical multiple regression, job factor(β: 0.122), sleep factor (β: 0.114) and unsafe driving behaviors (β: 0.018) yielded a direct effect on the rate of traffic accidents. Mental health factor β: 6.429), job factor (β: 1.319) and health habit factor(β: 1.177) yielded a indirect effect on the rate of traffic accidents by unsafe driving behaviors. Conclusion: Various human factors co-related by the unique characteristics that exist in the taxi service industry have significant effects on the rate of traffic accidents mediated by unsafe driving behaviors. Therefore a proper countermeasure against these factors should be established in order to effectively reduce the rate of taxi accidents.