국제노동기구(International Labor Organization, ILO)는 근로자가 물체, 물자 혹은 타인과 접 촉하였거나, 근로자가 각종 물체 및 작업조건에 임 할 때 근로자의 동작으로 인하여 상해를 동반하는 사건이 일어나는 것을 산업재해라고 정의하고 있으 며(Lyndon, 1971), 우리나라의 산업재해보상보험 법 및 산업안전보건법 제2조 1항에서는 산업재해를 근로자가 업무에 관계되는 건설물, 설비, 원재료, 가 스, 증기, 분진 등에 의하거나 작업 기타 업무에 기 인하여 사망 또는 부상하거나 질병에 이환 되는 것 이라고 하였다(노동부, 2001; 노동부, 2002b). 노동부의 2 0 0 1년 노동백서에 의하면 2 0 0 1년에는 1 0 , 5 8 1 , 1 8 6명의 근로자 중 8 1 , 4 3 4명의 재해자가 발 생하였고, 전체 산업의 재해율은 0 . 7 7 %로 2 0 0 0년 도 0 . 7 3 %보다 증가하였다. 또한 2 0 0 1년도 산업재 해지표는 도수율 3.13, 강도율 2.12, 천인율 7 . 7 0 으로 2 0 0 0년의 도수율 2.89, 강도율 1.88 및 천인 율 7 . 2 7에 비하여 모두 증가하였고, 산업재해로 인 한 경제적 직접손실액(산재보상금)은 1조 7 , 4 4 5억원 이며, 직접 및 간접 손실을 포함한 총 경제적 손실 추정액은 8조 7 , 2 2 7억원으로 2 0 0 0년에 지급된 산재 보상금 1조 4 , 5 6 2억원과 총 경제적 손실액 7조 2 , 8 1 3억원보다 각각 증가하였다(노동부, 2002a). 한편 노동백서(노동부, 2002b)에서는 조선업분야 의 재해율이 1 . 7 1 %로 제조업 평균 재해율인 1 . 2 1 % 보다 크며, 전체 산업 재해율보다 2배 이상 높은 수 치를 보여 주고 있다. 이는 조선업이 종합산업으로 서 넓은 작업장소, 빈번한 중량물 이동 및 고소작업 등의 재해 요인이 많아 다른 산업에 비해 재해율이 더 높을 것으로 생각되고, 산업재해 감소를 위한 여 러 노력이 필요함을 시사한다. 재해의 원인은 기본적으로 인적 요인, 기계적 요 인, 수단적 요인 및 관리적 요인과 환경적 요인, 공 학적 요인, 교육적 요인, 법제적 요인으로 나눌 수 있으나, 대부분의 경우 복합적으로 작용하여 발생하 게 되며, 연쇄적으로 작용한다. 따라서 발생된 재해 중 빈발하는 경향을 파악한다면 재해를 미리 예방할 수 있게 될 것이다(Heinrich 1980; Peterson, 1983; WHO, 1983; 예방의학과 공중보건 편집위원 회, 2001). 우리나라의 산업재해에 대한 연구는 전기제품공장 (임정택, 1974), 탄광(윤석창과 이승한, 1981), 제 지 및 제련공장(서인선, 1982), 제철공장(문영한 등, 1989), 용접봉 제조공장(임현술, 1995), 자동차 조립공장(김수근, 1998; 이경종 등, 2000)을 대상 으로 한 연구가 있으며, 조선업을 대상으로한 연구 는 고상백 등( 2 0 0 0 )에 의한 요통 발생 실태, 서호석 등( 2 0 0 2 )에 의한 족부백선 유병률 및 근골격계 누적 외상성 질환에 대한 연구(한상환 등, 1997; 채홍재 등, 2002)가 있으나 조선업 근로자들을 대상으로 한 산업재해 경향에 대한 연구는 적은 편이다. 이 연구는 한 조선업 사업장에서 5년간 발생한 산 업재해를 분석하여 재해가 보고되는 실태와 재해가 빈발하는 조건 및 경향을 평가하고 예방대책을 세우 는 기초 자료로 제공하고자 수행되었다.
Objectives: This study evaluated the status of industrial accidents at a ship-yard in Korea in order to provide the basic materials for preventing further industrial accidents. M e t h o d s: This study reviewed and analyzed the records of 252 industrial accidents that occurred in a ship-yard at Ulsan city from January 1 1997 until December 31st, 2001 according to age, the work career, the job department, the day of the week, the occurrence time, the part of body injured, and the accident type. Results: There were a total of 252 industrial accidents over the five years. The incidence of industrial accidents per year were 17.38, 26.99, 16.44, 11.35, 14.50 per 1,000 persons from 1997 to 2001, respectively. The frequency of industrial accidents per year were 11.56, 11.23, 6.27, 4.42, 5.79 per one million man hours from 1997 to 2001, respectively. The intensity of industrial accidents per year was 1.67, 0.18, 4.32 per 1,000 man hours from 1999 to 2001, respectively. The highest incidence occurred in the over 50 age group (33.87 per 1,000 persons). Regarding the incidence according to the work career, it was highest in those who had worked for less than 1 year (39.76 per 1,000 persons). The incidence in those working in high places and those using heavy materials were higher than the others. The most frequent day of the week was Monday (19.8%), which was followed by Friday (16.7%) and Saturday (15.9%). The most frequent time of an accident was 15:00-16:59(25.8%), which was followed by 08:00- 09:59(24.2%), 10:00-11:59(20.2%). The most frequent part of the body injured was the low back (28.6%), which was followed by the lower extremities (24.2%), and the upper extremities (23.0%). The types of industrial accidents were stenosis (27.0%) to have been happened most and upset (19.8%), fall down (14.7%), hard movement (12.3%), and falling (9.1%). Conclusions: The above results suggests that a more precise system of reporting industrial accidents will be needed in order to enhance the accuracy and reliability of the industrial accident statistics. In addition, the preventive activities for back injury, stenosis, and fall down are needed in order to prevent industrial accidents at ship-yards in Korea. Furthermore, the strengthening of a continuous health education program will be necessary for beginners, older workers, and those working in high places and using heavy materials.